Kiinteistökaupan reklamaatio
Palvelustamme löydät kaikki kiinteistökauppaan liittyvät reklamaatiot. Reklamaatio on ostajan velvollisuus ja myyjän oikeus, minkä vuoksi väärin tehty reklamaatio saattaa johtaa siihen, että ostaja menettää oikeutensa saada myyjältä korvausta.

Maksuton alkukeskustelu juristin kanssa

Kaikkiin tarjoamiimme palveluihin sisältyy veloitukseton 15 minuutin videoneuvonta. Olemme täällä auttamassa sinua kiinteistökaupan virhetilanteissa – varaa aika ilmaiselle konsultoinnille.

Mikä on reklamaatio kiinteistön myyjälle?

Jos kiinteistökaupan tekemisen jälkeen kaupan kohteesta paljastuu ikäviä yllätyksiä, eikä kiinteistökaupan kohde vastaa sitä, mitä ostaja on olettanut saavansa, voi tehtyä kauppaa rasittaa maakaaren mukainen virhe, josta myyjä voi olla vastuussa. Tyypillisiä kaupan tekemisen jälkeen paljastuvia virheitä ovat muun muassa erilaiset kosteus- ja mikrobivauriot, puutteet rakennusluvissa tai virheet pinta-alatiedoissa. Virhetilanteessa ostajan tulee välittömästi reklamoida myyjää eli ilmoittaa myyjälle virheestä uhalla, että ostaja voi muuten menettää oikeutensa saada myyjältä korvausta kauppaa rasittavasta virheestä.

  • Tee kirjallinen reklamaatio viipymättä ja täydennä sitä tarvittaessa myöhemmin.
  • Yksilöi virheessä tehty kauppa sekä kaupan kohteessa oleva virhe.
  • Esitä selkeästi, mitä seuraamuksia virheen perusteella myyjältä vaadit.
  • Perustele, miksi myyjä on virheestä vastuussa.
  • Perustele mihin esittämäsi vaatimuksen euromäärä perustuu
  • Liitä mukaan selvitys, josta virhe sekä vaatimuksesi peruste ja määrä ilmenevät.
  • Varaa myyjälle tilaisuus tutustua reklamoituihin virheisiin.
  • Valmistaudu selvittämään sovinnollisen ratkaisun mahdollisuus.
  • Tarvittaessa käytä asiantuntijaa apunasi vastauksen laatimisessa sekä sovintoneuvotteluissa.
Reklamaatio kiinteistön myyjälle

650€

Mikä on vastaus kiinteistön myyjän reklamaatioon?

Mikäli kaupan kohteesta on kaupan tekemisen jälkeen paljastunut epäilys virheestä, ostajan tulee reklamoida myyjää. Koska reklamaatio on ostajan velvollisuus ja myyjän oikeus, myyjälle ei ole asetettu velvollisuutta reklamaatioon vastata. On kuitenkin myyjän etu toimittaa reklamaatioon kirjallinen vastaus sekä ennen vastauksen antamista suorittaa kohteella katselmus käyttäen apunaan rakennusalan ammattilaista. Myyjän on hyvä vastauksessaan ottaa huomioon se, että ostaja ei voi virheenä vedota seikkoihin, josta hän on ennen kauppaa tiennyt tai joista hänen olisi pitänyt tietää. Mikäli ostaja esittää myyjälle vaatimuksen korjaamisesta, joka parantaisi tasoa, jatkaisi käyttöikää, ei olisi tarpeellista virheen korjaamiseksi tai kohdistuisi rakenteeseen, jonka tekninen käyttöikä jo oli kaupantekohetkellä ylittynyt, tulee myyjän ottaa nämä seikat esille vastauksessaan.

  • Lue saamasi reklamaatio huolellisesti ja mieti, mistä ostaja reklamoi.
  • Tutustu kohteeseen asiantuntijan kanssa.
  • Selvitä onko ostaja menettänyt oikeutensa vaatia korvauksia reklamaatiossa olevan virheen vuoksi.
  • Selvitä, onko ostaja ollut tai olisiko hänen pitänyt olla ennen kaupan tekemistä tietoinen seikasta, josta ostaja reklamoi.
  • Ovatko ostajan esittämät korjaustoimenpiteet ja korjauskustannukset oikeat.
  • Muodostuuko tasoparannusta tai käyttöiän jatkumista.
  • Mikä on rakenteen teknisen käyttöiän merkitys.
  • Johtuuko vaurio kaupan jälkeisestä huollon laiminlyönnistä tai jostain muusta ostajasta johtuvasta syystä.
  • Toimita kirjallinen vastaus reklamaatioon jossa esität näkemyksesi ostajan vaatimuksista sekä vaatimusten perusteista.
  • Valmistaudu selvittämään sovinnollisen ratkaisun mahdollisuus.
  • Tarvittaessa käytä asiantuntijaa apunasi vastauksen laatimisessa sekä sovintoneuvotteluissa.
Vastaus kiinteistön ostajan reklamaatioon

650€

Mitkä ovat muut kiinteistökaupan reklamaatiot?

Mikäli kiinteistöstä on kaupan tekemisen jälkeen paljastunut virhe rakenteissa, kauppaan liittyvissä taloudellisista asiakirjoissa tai kaikkia asiakirjoja ei ole ennen kauppaa luovutettu, myyjän lisäksi virheestä voivat olla vastuussa kohdetta välittänyt kiinteistönvälittäjä tai kuntotarkastuksen suorittanut kuntotarkastaja. Kauppaan liittyvien muiden tahojen vastuu on tuottamusperusteista vastuuta eli heidän on tullut toiminnassaan menetellä jollain tavoin moitittavasti ja virheen tulee olla syy-yhteydessä tähän moitittavaan menettelyyn. Mikäli virhevastuu on syntynyt, vastuu on yhteisvastuullista. Mikäli on epäilys, että myyjän ohella joku muu voi olla virheestä vastuussa, tulee myös häntä viipymättä reklamoida.

  • Reklamoi kirjallisesti viipymättä.
  • Ilmoita selkeästi mitä vaaditaan sekä millä perustein.
  • Perustele erityisesti, mikä menettelyssä on ollut virheellistä.
  • Perustele myös menettelyn ja virheen syy-yhteys.
  • Selvitä ja kirjoita auki, minkä lain perusteella vaatimus esitetään ja mihin lainkohtaan viittaat.
  • Selvitä mahdollisen vastuuvakuutuksen olemassaolo ja korvausvastuun kattavuus.
  • Valmistaudu selvittämään sovinnollisen ratkaisun mahdollisuus.
  • Tarvittaessa käytä asiantuntijaa apunasi vastauksen laatimisessa sekä sovintoneuvotteluissa.
Reklamaatio kiinteistönvälittäjälle

575€

Reklamaatio kuntotarkastajalle

575€

Tarvitsetko kiinteistökaupan virhetilanteessa lakimiehen konsultaatiota?

Hanki asiantuntevaa neuvontaa sekä varmuutta kiinteistökauppasi virhetilanteeseen lakimiehen konsultaation avulla. Meidän tiimimme auttaa sinua ymmärtämään kaupan vastuisiin liittyvät juridiset seikat ja varmistaa, että näkemystäsi tulevat seikat tulevat otetuksi esille -olitpa sitten myyjänä tai ostajana. Konsultaatiomme on käytettävissäsi, vaikka et tilaisi verkkokaupastamme reklamaation tai vastauksen reklamaatioon laatimista.
Tunnin (1 h) lakimieskonsultaatio

200€

Asunto- ja kiinteistökaupan reklamaatiot

Muut Reklamaatiot

Edunvalvonta, hoitotahto ja valtuutus

Perintö

Avio- ja avoliitto

Hakemukset ja kanteet

Projektilakimies

Ostotarjoukset

Kauppakirjat

Viranomaisasiakirjat

Digitaalinen allekirjoitus